donderdag 23 mei 2019

Tussenstand formaties

In Flevoland is op 8 mei besloten tot een nieuwe informatieronde. Daarbij wordt onderzocht of een coalitie van FvD, VVD, CU en CDA aangevuld kan worden met een vijfde partij om tot een werkbare meerderheid te komen. Deze coalitie heeft duidelijk niet de voorkeur van D66. We zetten in op een brede middencoalitie van VVD, GroenLinks, CDA, CU, PvdA en D66. Het is de bedoeling dat op 29 mei de rapportage van de nieuwe informateurs naar de Staten gestuurd wordt. Daar kan dan besproken worden welke stappen nodig zijn om tot een stabiele, toekomstgerichte coalitie te komen voor Flevoland.

In Utrecht neemt D66 deel aan een formatie met GroenLinks, CDA, PvdA en ChristenUnie. Er wordt plezierig samengewerkt en de nadruk ligt op de overeenstemming in de ambities. Die zijn gepubliceerd in een strategische agenda. De formerende partijen hopen de komende weken een coalitieakkoord en een nieuw college te kunnen presenteren.