vrijdag 21 februari 2020

Leergang politieke vaardigheden

Op zaterdag 21 maart start weer een editie van de Leergang Politieke Vaardigheden Midden-Nederland. Hét programma voor lokale en regionale politici die hun vaardigheden verder willen ontwikkelen en zich inhoudelijk willen verdiepen.

Programma
De leergang bestaat uit een reeks van vier bijeenkomsten van een dag. Het programma bevat vaardigheidstrainingen en verdiepende kennis- en ontwikkelgerichte sessies. Hierbij ligt de nadruk op het opereren in de politieke setting. In het programma staat zowel het lerend effect van het individu als de deelnemersgroep centraal en zijn er verschillende reflectiemomenten ingebouwd. Daarnaast biedt de leergang een mooie kans om je regionale D66-netwerk uit te breiden.

Selectie
Voor de leergang worden er door het regiobestuur Midden-Nederland maximaal 15 deelnemers geselecteerd. Dit doet zij op basis van het individuele profiel en ontwikkelbehoefte van de kandidaten. Daarnaast is de samenstelling van de groep ook een belangrijk element bij de selectie. Bij de samenstelling van de deelnemersgroep wordt gestreefd naar diversiteit in leeftijd, achtergrond, soort afdeling, etc.

Ook moeten de deelnemers zich vrij voelen om zich tijdens het programma kwetsbaar op te stellen en persoonlijke dilemma’s en casussen met de groep te delen. Om deze reden worden er per editie bij voorkeur geen deelnemers uit dezelfde afdeling geselecteerd.

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen wordt er vooraf aan deze dag een briefselectie gemaakt.
Het programma
Deelnemers aan de leergang ontvangen voorafgaand aan de eerste bijeenkomst uitgebreide informatie en de lijst met deelnemers. Hieronder, als voorbeeld, alvast een kort overzicht van de geplande programmaonderdelen.

Bijeenkomst 1: Zaterdag 21 maart (09:30-16:30)

Kennismaking, Feedback leren geven & Ontwikkeldoelen opstellen

Module: Het politiek spel

Bijeenkomst 2: Zaterdag 4 april (09:30-16:30)

Van Mierlo Stichting: Besturen als D66’er

Debattraining

Bijeenkomst 3: Zaterdag 9 mei (09:30-16:30)

Leiderschap

Middag

Integriteit: insteek op preventie van problemen

Bijeenkomst 4: Zaterdag 16 mei (09:30-16:30)

Ochtend

Vrije invulling voor regio, o.a. terugkijken naar ontwikkeldoelen

Middag

Afsluiting: Excursie met borrel en hapjes

De locatie van het programma is gebouw Ag Nova.
Adres: Paulus Borststraat 43, 3812 TA, Amersfoort (voormalig kerkgebouw), op 10 minuten loopafstand van station Amersfoort.
Aanwezigheid
Deelname aan de leergang verplicht tot aanwezigheid (uitzonderingen als gevolg van ziekte bijvoorbeeld daargelaten).

Eigen bijdrage
Deelnemers aan de leergang wordt een eigen bijdrage gevraagd. De bijdrage is €150,- per persoon, inclusief lunch en after drinks voor de vier cursusdagen. Mocht de gevraagde bijdrage tot onoverkomelijke problemen leiden, dan kunnen deelnemers zich wenden tot het regiobestuur. Daarnaast komt dit programma mogelijk in aanmerking voor financiering uit plaatselijke fractiegelden.

Graag ontvangen we bij de aanmelding een recent cv en korte motivatie (max. 500 woorden) waarom je aan de leergang wilt deelnemen en wat jouw ontwikkelpunten voor het programma zijn. Aanmelden voor de leergang kan tot uiterlijk donderdag 27 februari.

Meer informatie:
Coördinatoren Regionale Talentontwikkeling & Opleiding Midden-Nederland